Noua pedagogie
La
inceputul secolului al XX-lea, se contureaza o reactie fata de pedagogia
traditionala care punea in centrul preocuparilor sale educatorul, nesocotind
cerintele copiilor. Aceasta noua orientare a fost denumita „educatia noua”, iar
reprezentantii ei sunt: J. Dewey, Maria Montessori, Eduard Claparede si Ovide
Decroly.
Teoreticienii
educatiei noi au gasit sursa de inspiratie in ideile lui J. J. Rousseau.
Principiile
fundamentale ale educatiei noi pot fi formulate in urmatorii termeni:
a)
sursa principala a cunoasterii umane in general, a copilului in special, o
constituie activitatea practica;
b)
numai in conditii de deplina libertate a copilului poate avea loc o autentica
educatie;
c)
procesul instructiv se desfasoara ca un raspuns la trebuintele de
cunoastere ale copilului;
d)
criteriul principal de organizarea continutului invatamantului si a procesului
de instruire il constituie interesul copilului;
e)
rolul educatorului consta in organizarea unui mediu adecvat pentru manifestarea
tendintei spre activitate a copilului si a intereselor sale.
Cel
care a formulat primul cele mai multe dintre aceste idei a fost filosoful si
pedagogul nord-american John Dewey.
JOHN
DEWEY
În
societatile în care nu exista un control centralizat (ca de exemplu în Statele
Unite ale Americii), exista deseori lupte între diferite grupari politice,
economice, publice si private asupra ideilor si valorilor ce vor fi transmise
publicului
Dupa
cum s-a putut observa, principalele orientari, pe care aceste grupari le-au
promovat în domeniul educatiei de-a lungul secolului al XX-lea, au fost
pragmatismul si scoala progresivista, reactiile
împotriva acestora, educatia umanista, meliorismul social si, cu cea mai mare
raspândire,educatia pentru eficienta sociala. Modul în care aceste orientari au
influentat evolutia sistemului educational american este unul cât se poate de
complex si de dinamic.
Progresivismul,
parte constitutiva a Educatiei noi, având la baza pragmatismul, a constituit o
revolutie în educatia americana cu o specificitate marcanta, daca avem în
vedere faptul ca acesta din urma este un curent filosofic de sorginte
americana. El a aparut ca o reactie la scoala
traditionala, în vederea îndeplinirii dezideratului de racordare a
învatamântului la noile realitati impuse de dezvoltarea societatii americane.
Progresivismul a fost întemeiat pe teoria pedagogica a lui John Dewey, având la
baza atât pragmatismul, cât si o varianta a acestuia instrumentalismul caruia,
John Dewey i-a dat cea mai ampla expresie. Conceptul central al filosofiei sale
l-a reprezentat experienta, care constituia interactiunea organismului cu
mediul si în cadrul careia sau distins doua elemente de baza: actiunea si
cunoasterea. Cea dintâi actiona asupra mediului is ducea la modificarea
acestuia, iar cealalta reprezenta perceperea acelor conexiuni ale unui obiect
care determina aplicabilitatea lui într-o anume situatie. Procesul cunoasterii
apare atunci când fiinta umana se afla în situatii problematice si are un
caracter net experimental. Pragmatismul a afirmat cu pregnanta natura duala a
omului, biologica si sociala, schimbarile si permanenta, relativitatea valorilor, inteligenta critica ca
valoare de necontestat pentru conduita umana.
Întemeiata
pe acest concept filosofic, teoria educationala progresivista, a însemnat o
revolutie coperniciana în domeniul pedagogic, promovând scoala axata pe copil.
Conceptul de experienta apare ca un element pregnant si unificator si în cadrul
teoriei instruirii a lui Dewey, între aceasta is educatie existând o relatie
organica. Educatia se baza pe procesele experientei,
atât în teorie cât is în practica. Sistemul pedagogic a lui Dewey, nu tinea
cont doar de conceptia filosofica, dar si de realitatile economice si culturale
ale societatii americane: democratia americana, revolutia industriala,
dezvoltarea stiintelor moderne. Procesul educativ comporta doua aspecte: unul
psihologic si unul sociologic, iar Dewey l-a considerat drept fundamental pe cel
psihologic. În scoala experimentala fondata de catre Dewey la Chicago, procesul
de învatamânt era axat pe trebuintele copilului. Elevul învata facând. Scoala nu era pregatirea pentru viata, ci viata însasi. Se contura o
metoda generala de instruire, studiind cu atentie activitatile care au dus la
succes si pe cele care au dus la esec, cunoscuta ca metoda rezolvarii de
probleme. Gândirea, ca o conditie esentiala pentru dobândirea cunostintelor
apare doar în situatii problematice ca un efort de depasire a unei dificultati.
Folosind metoda rezolvarii de probleme, Dewey a stimulat învatarea prin
descoperire. Aceasta metoda oferea o motivatie interna si conditiile necesare
unei activitati în care elevul sa se implice motivat de un interes spontan. Din
teoria interesului, a fost dedus de catre Dewey sistemul de instruire bazat pe
libertatea elevului de a opta pentru obiectele de studiu.
Teoria
pedagogica a lui John Dewey a deschis drumul spre un învatamânt activ, care a
tinut seama de particularitatile individuale ale elevilor, a stimulat
creativitatea profesorilor si a dat scolii o orientare practica. Doua scoli au
avut o însemnatate deosebita în aplicarea teoriei educationaleprogresiviste:
Dalton Plan si Winnetka .
"Experienţa
a demonstrat că mersul la şcoală este plăcut, organizarea nu este o sarcină
dificilă iar învăţatul este mai uşor când copiii au şansa de a experimenta
activităţi fizice care le transformă impulsurile naturale în joc. Uneori este
posibil ca jocurile şi activităţile constructive să fie desfăşurate doar din
aceste motive şi în special pentru diminuarea eforturilor impuse de
activităţile şcolare “obişnuite”. Totuşi, nu există niciun motiv ca acestea să
fie folosite doar ca activităţi agreabile de divertisment. Studiile vieţii
mentale au evidenţiat valoarea fundamentală a tendinţelor native de a explora,
de a manipula instrumente sau materiale, de a construi, de a exprima bucuria,
emoţiile, etc. Când exerciţiile concentrate pe exprimarea acestor instincte fac
parte din programul şcolar obişnuit, copilul este pe deplin implicat, diferenţa
artificială între viaţa în şcoală şi viaţa în afara şcolii este redusă, se
identifică motive pentru acordarea atenţiei unei game vaste de materiale şi
procese educative prin excelenţă, se asigură asocieri care fac posibilă
aplicarea informaţiilor în mediul social. Pe scurt, motivele pentru care
se alocă jocului un spaţiu bine definit în programa sunt de natură intelectuală
şi socială şi nu ţin doar de avantaje temporare şi divertisment de moment.
"- John Dewey, »Democratie si educatie », 1916.
J.
Dewey are marele merit de a fi sesizat printre primii ritmul accelerat al
schimbarilor din lumea contemporana si de a fi propus o metoda de instruire
adecvata, care intruneste caracteristicile unei metode de cercetare, stimuleaza
motivatia intrinseca si dezvolta capacitatile cognitive, in general, pe
cele creative, in special.
In
scrierea sa la care ne-am referit, « Democratie si educatie » J.
Dewey stabileste urmatoarele etape ale acestei metode :
a)
crearea unei situatii empirice problematice, foarte apropiata experientei de
viata a copilului ;
b)
incepand sa lucreze acesta se confrunta cu obstacole nebanuite; sesizarea
dificultatilor stimuleaza gandirea si, in consecinta,
constientizarea problemei;
c)
apare necesitatea valorificarii experientei trecute
si a obtinerii unor noi informatii pentru rezolvarea problemei;
d)
ansamblul informatiilor detinute permite formularea unei ipoteze de rezolvare;
se imagineaza totodata, consecintele probabile ale fiecareia dintre ipoteze;
e)
se alege ipoteza care pare a fi cea mai adecvata si se verifica eficienta ei.
Daca se confirma, ea devine o noua cunostinta, un nou adevar si, in consecinta
un nou instrument de actiune in viitor.
Acuzat de antiintelectualism si de accentul pus pe
situatii locale desfasurate în prezent, în deceniile trei si patru, au aparut o
serie de reactii fata de progresivism, Dewey fiind supus unor critici severe
din partea unor orientari pedagogice antiprogresiviste: curente de sorginte umanista
(esentialismul, perenialismul) si reconstructionismul.
Reconstructionismul
solicita scolii sa-si asume responsabilitatea construirii unei ordini sociale
în cadrul democratic american. Dincolo de aceste dispute ce au avut loc între
progresivism, ca si curent pedagogic dominant în SUA si curentele
antiprogresiviste, depasind aceasta perioada a polemicilor, trebuie sa remarcam
ca pe masura ce teoria pedagogica promovata de John Dewey era supusa criticilor
is forta de afirmare a progresivismului în educatie scadea, s-a redus si
intensitatea disputei dintre orientarile amintite. Aceasta nu înseamna ca
aceste orientari nu s-au manifestat si în deceniile urmatoare. Esentialismul si
perenialismul s-au constituit în fazele incipiente ale umanismului traditional
american. Reconstructivismul sta la bazele meliorismului social, iar sub
impulsul dezvoltarii economice si tehnologice s-a dezvoltat educatia pentru
eficienta sociala, care utilizeaza în cadrul cercetarii experimentale tehnicile
moderne ale statisticii matematice, iar în domeniul didactic instruirea
programata, operationalizarea obiectivelor, proiectarea pedagogica si testarea .standardizata.
Comentarii
Trimiteți un comentariu